Trenger man ansvarsforsikring på en elsykkel?

Trenger man ansvarsforsikring på en elsykkel?

Elsykler har blitt stadig mer populære i Norge de siste årene, og det er ikke vanskelig å forstå hvorfor. Med elektrisk assistanse kan man enkelt og effektivt komme seg rundt, uten å måtte bekymre seg for bratte bakker. Men hva med forsikringer? Trenger man egentlig ansvarsforsikring på en elsykkel?
Svaret er kort og greit: Nei, man trenger ikke ansvarsforsikring på en elsykkel. I Norge regnes elsykler som vanlige sykler når det kommer til forsikring, og er dermed ikke underlagt krav om ansvarsforsikring. Dette skyldes at elsykler har en begrenset hastighet, og at risikoen for ulykker er relativt lav
Det betyr likevel ikke at man ikke bør tenke på forsikring når man kjøper en elsykkel. Det kan for eksempel være lurt å sjekke om elsykkelen er dekket av innboforsikringen din. Mange forsikringsselskaper tilbyr nemlig dekning for elsykler under innboforsikringen, så lenge sykkelen blir oppbevart og låst på riktig måte.
Det er likevel viktig å merke seg at vilkårene for forsikring kan variere mellom ulike selskaper. Det kan derfor være lurt å undersøke hva som gjelder for din forsikring.
Hvilke regler gjelder for S-pedelec (elsykkel med toppfart på 45 km/t)? Når det gjelder S-pedelec er det andre regler. I Norge blir S-pedelecs regnet som moped og må derfor ha en mopedforsikring i tillegg til registreringsskilt.
I følge norsk lov er det påkrevd å ha minst ansvarsforsikring på alle mopeder. Ansvarsforsikringen vil dekke skader som føreren av en S-pedelec kan påføre andre personer eller gjenstander.
For å sykle en S-pedelec i Norge må man ha førerkort for moped klasse AM146 eller høyere, og man må være over 16 år gammel. Man må også ha på seg godkjent hjelm  og sykkelen må være utstyrt med speil og bremselys. Med en slik elsykkel er det ulovlig å sykle på gangvei og man må følge trafikkreglene på lik linje som en moped.

Hva med elektrisk sparkesykkel?

Fra 1. januar 2023 ble det pålagt å ha ansvarsforsikring på elektriske sparkesykler. Bakgrunnen for dette kravet er et stort antall ulykker. Aldersgrensen for bruk av elektrisk sparkesykkel er nå 12 år og for alle under 15 år er det hjelmpåbud.

Leser neste

Vintersykling med el-sykkel