Elbilgründer med nytt konsept:
– Som en stasjonsvogn på to hjul
Buddy Electric har fått hjelp av Eker Design til å lage elsykler. – Dette er som en stasjonsvogn på to hjul, sier Buddy-sjef Jan Petter Skram.
TEST:
Det kraftigste råskinnet vi har syklet på Single speed er en av løsningene som vil friste mange. Motoren er en 48-volts variant som kan gi opp mot 112 Nm med dreiemoment. Og det er rett og slett helt rått hvor sterk denne motoren er.
Prøvekjørt:
Buddy X1Den norskutviklede elsykkelen har karbonfiberramme med pant. Det er ikke snakk om én ny modell, snarere et nytt konsept der kundene primært tilbys tre ting: lite vedlikehold, høy kvalitet og valgets kval.
TEST fra franske Le Vélo Urbain
Den unike Buddy sX1-rammen designet av Eker har fått stor oppmerksomhet fra hele verden. Nå ønsker det franske racerbilmerket MATRA One x PESCAROLO Sport lisensrettigheter for å starte egen produksjon av elsykler i Frankrike.
TEST: Emtb.no tester Buddy sX1 - singlespeed
Singlespeed fungerer overraskende godt. Det fungerte mer enn godt nok i mitt bratte nabolag. Rammen lages av karbonfiber-rester fra annen produksjon. De henter blant annet rester fra en av BMWs fabrikker.
Slik er de nye elsyklene fra Buddy Bike.
Buddy Bike X1 har fått mye oppmerksomhet for innovative løsninger og friskt design. Fremover er det planlagt en rekke modeller basert på samme teknologi. Rammene er utformet av industridesigner Bård Eker.
TEST: Et råskinn
Av de elsyklene vi har testa så langt, er det Buddy Bike sX1 som er det nærmeste vi har kommet en ren bilerstatter. Det skyldes i hovedsak motoren, som tar oss opp de brattere bakkene uten at vi blir slitne.
TEST: Norsk elsykkel
Elsykkelen Buddy er et lite stykke norsk sykkelinnovasjon. Denne elsykkelen har ramme av resirkulert karbon, nav-gir og en vanvittig sterk motor. Les test av topmodellen Buddy SX1.