Vintersykling med el-sykkel

Vintersykling med el-sykkel

Våre beste tips om vedlikehold, håndtering av batteri og vintersykling generelt. 

Det er ingen hemmelighet at vintermånedene med salt, slaps og kuldegrader gir ekstra slitasje på sykkelen din. Vedlikehold og vasking er kanskje ikke noe det frister å bruke fritiden sin på, spesielt ikke når det er kaldt og mørkt ute. Det kan alikevel være lurt å gi litt kjærlighet til sykkelen for å forlenge levetid på komponenter og minimere servicekostnader. Her har vi samlet de viktigste tipsene for vintersyklisten.

  

1. Vedlikehold

Om du sykler daglig er det anbefalt å vaske og smøre sykkelen ukentlig. Gjerne oftere om du har syklet i salt og søle. Saltet vil nemelig fortsette å tære på sykkelen helt til det blir vasket vekk. Det er ikke optimalt å vaske sykkelen i minusgrader, utnytt derfor dagene med plussgrader slik at komponenter ikke fryser til is. Ikke benytt høyttrykksspyler, dette kan føre til at vann trenger inn hvor det ikke bør være vann. Om du bruker oppvasksåpe fremfor sykkelvaskemiddel bør du være ekstra nøye med å smøre kjedet etter vask da oppvasksåpe er fettoppløselig. Vær også oppmerksom på at bruk av oppvasksåpe på sykkelrammen kan gjøre lakken matt og skjoldete. Bruk aller helst et miljømerket vaskemiddel. Svanemeket indikerer at oppvaskmiddelet er blant de mest miljøvennlige på markedet.
Fremgangsmåte for vasking:
Utstyret du trenger er:
  • En bøtte med lunkent såpevann (oppvasksåpe eller sykkelvaskemiddel).
  • Oppvaskbørste (bruk gjerne en sliten oppvaskbørste som er klar for søpla).
  • En tørr klut.
  • Hageslange eller en vannkanne.
  • Tynn kjedeolje.
  1. Fjern batteriet før vasking
  2. Skyll vekk salt og søle med hageslange, vannkanne eller vann fra bøtte.
  3. Skrubb spesielt møkkete deler med oppvaskbørsten. På grunn av oljen samler det seg ofte mye sand og smuss på kjede og gir. Vær spesielt nøye med å få vekk dette.
  4. Vask bremseskivene på for- og bakhjul. Skitne skiver kan føre til ulyder og at bremseklosser slites raskere.
  5. Skyll vekk såperester med hageslange eller vannkanne med rent vann.
  6. Dempegaffelen trenger ikke å vaskes med børste og vann, men tørkes ren ved hjelp av en klut.
  7. Tørk av sykkelen, eller la den tørke i plussgrader slik at ikke gir og bremser fryser fast.
  8. Smør kjedet med tynn kjedeolje. Se fremgangsmåte nedenfor.

 

 
Fremgangsmåte for smøring:
Utstyret du trenger:
  • Tynn kjedeolje, helst på dryppeflaske
  • En tørr klut
  1. Vask kjede og gir grundig.
  2. Drypp en dråpe med olje i hvert av leddene på kjedet. Du trenger ikke å olje kassett eller krankdrev (tannhjulene i midten av bakhjulet og tannhjulet ved pedalene). Vi anbefaler ikke bruk av olje på spray da det lett kan sprute over på bremseskiven og føre til dårlig bremseeffekt.
  3. Sveiv pedalene rundt og gir gjennom alle girene for å fordele oljen jevnt på kjede, kassett og krankdrev.
  4. Tørk vekk overflødig olje med en tørr klut. For mye olje kan føre til at smuss og grus fester seg lettere.
  5. Gjenta prosessen ukentlig gjennom vinteren.
  6. Girwire og styrelager bør også smøres før vinteren. Dette er litt mer teknisk og utføres i forbindelse med service.

 

2. Tips om batteri og lading

Akkurat som elbiler og mobiltelefoner har også elsykkelen kortere batteritid i kulda. Ved null grader reduseres rekkevidden med ca. 20%. Blir det så kaldt som -20 vil rekkevidden kunne reduseres med inntil 50%. Et batteri med god kapasitet f.eks. 600-700 Wh vil påvirkes mindre av kulda enn et batteri med lav kapasitet. Grunnen til den reduserte rekkvidden er at den kjemiske reaksjonen i batteriene beveger seg saktere i kulda i kombinasjon med mer rullemotstand fra piggdekk og snø.Oppbevar batteriet i romtemperatur når du ikke bruker elsykkelen. Når du starter sykkelturen tar det lengre tid før batteriet blir nedkjølt og du får bedre rekkevidde.
  • Om du har syklet i kulda er det lurt å la batteriet ligge i romtemperatur i ca. 30 minutter før lading. Dette gir mindre slitasje og lengre levetid på batteriet. Vær obs på at batteriet ikke liker for høye temperaturer, så det er ikke en god idé å legge batteriet til “opptining” inntil varmeovnen.
  • Det bør være tørt og minst 10 plussgrader der batteriet lades, helst romtemperatur.
  • Du bør ikke vente til det er lite strøm igjen før du lader. Batteriet har lengst levetid om du holder det mellom 40% og 80%.
 

3. Generelle råd for vintersyklisten

De fleste som prøver vintersykling for første gang forteller at det er enklere og tryggere enn hva de hadde forespeilet seg. Viktige parametre for å bli en lykkelig vintersyklist er gode dekk, varme klær og tilpasning av kjørestil etter forholdene.
  • Bruk gode piggdekk. Buddy Bike leveres med basedekk fra reTyre slik at du enkelt kan montere piggdekk-skins utenpå sommerdekket på få minutter. Se vårt utvalg av piggdekk HER
  • Sjekk lufttrykket i dekkene 1-2 ganger i måneden. For lavt dekktrykk fører til økt strømforbruk og økt fare for punktering. Anbefalt dekktrykk på Buddy Bike med 28” dekk er 3,5-4 BAR (51-58 PSI). Om vinteren kan man godt holde seg i det nedre sjiktet for å få en bredere kontaktflate og bedre grep.
  • Tilpass fart og kjørestil etter forholdene. Ta det ekstra forsiktig i svinger og partier hvor det er is og snø.
  • Bruk refleksvest og hjelm med innebygget lys for ekstra synlighet.
  • Kle deg godt. Bruk hansker, hjelmlue, buff i halsen og vindbukse.
  • Til slutt: smil bredt og gi deg selv en klapp på skulderen for at du tar et godt valg for din egen helse og miljøet rundt deg.

Leser neste

Trenger man ansvarsforsikring på en elsykkel?
Våre tips til montering av piggdekk fra reTyre