Kontakt oss

Eventyret startet tidlig på 90-tallet. Jan Petter Skram, Viggo Vargum, Henning Sjølie og Harald Otto Nilssen drev Kollega Bil AS (derav firmanavnet) som importerte og hadde agentur på den danske el-bilen KEWET. Elbilen hadde to seter foran og bagasjerommet hadde akkurat plass til to danske kasser med øl.
Fra ventre: Viggo Vargum, Harald Otto Nilssen og Jan Petter Skram. (Og Maxi, en Flat Coated Retriever)
20 eksemplarer av KEWET solgt i Norge fra 1990-1992
Kollega bil bestemmer seg for å satse langsiktig på elbil. I år har de som mål å selge ytterligere 20 Kewet i Norge.
Geografen Robert Mohr var den første i verden til å kjøre elbil jorden rundt. Han kjørte jorden rundt i en KEWET, dette tok han åtte mnd. Riktignok ikke på en lading og med båt over havene.
(Kewet med soltak som kjører gratis gjennom bomringen)
Bilen står nå på museum i Tyskland.
Med motor som drar bakhjulet rundt og batteri plassert i sideveske. Kollega Bil fikk høre at dette kun var for late mennesker og ikke var fremtiden. Med tiden har det vist seg at dette var feil, vi var bare litt forut vår tid.
Kollega bil ville ikke gi opp elsykkeldrømmen helt enda og utviklet flere modeller med ulike fraktmuligheter. Samme løsning med sideveske for batteri og motor som dro bakhjulet rundt.
Kollega Bil AS kjøpte rettighetene og produksjonen av KEWET fra Danmark. Elbilen ble døpt Buddy. Den lille bilfabrikken lå rett ved Akerselva i en liten avstikker til Marcus Thranes Gate 2A i Oslo. Det naboskapet skulle vi bli nærmere kjent med.
Mange av de første delene ble hentet med elbilene via danskebåten til Oslo.
Kewet Citi Van som ble utviklet med tanke på postdistribusjon. (Jan Petter Skram)
Engasjementet for miljø var stort og Kollega bil AS startet tidlig. Og var nummer 9 i Oslo til å bli miljøfyrtårnsertifisert.
Stadige oversvømmelser fra Akerselva gjorde at den lille bilfabrikken ble flyttet til Sandakerveien rett ved Storo Storsenter.
Hans Håvard Kvisle var kunde og kjørte rundt i en liten KEWET. Han hadde tidligere vært leder for en annen miljøbedrift og takket ja til å bli daglig leder hos Buddy med ansvar for produktutvikling. Hans var både energisk og kreativ og selskapet fikk en kraftig vekst i hans ledelse.
Første eksemplar av «Kewet Buddy» som Jo Espen Bjerk designet.
Elbilutstilling i Monaco med visning av den nye «Kewet Buddy» eller Buddy Classic som senere ble navnet.
Vi testet ut en tidlig generasjon av Lithium batterier. Den siste medarbeideren som var til stede skulle slå av all lading på testbatteriene før han forlot lokalet. Det glemte han i første omgang, men kom på det da han var kommet hjem. Han reiste straks tilbake til fabrikken, men ble møtt av brannvesen og politi. Ødeleggelsen var nærmest total.
Her var det et ”kjempestort” fabrikklokale. En enorm kontrast til vår lille Buddy hvis den ble plassert midt i lokalet. Ute i fabrikklokalet kunne det legges opp til en langt mer industriell produksjon enn tidligere. Rammene ble lastet inn nord i hallen og satt på små vogner eller traller. Deretter ble disse flyttet fremover og så fulgte montering av motor, ledningssett, karosseri og interiør. Til slutt kom en ferdig og stolt Buddy ut i den andre enden.
Espen Bjerk tegnet en rundere og mer moderne utgave av den lille elbilen. I 2006 trillet den ut fra lokalene på Økern og fikk navnet Buddy Classic. I 2006 var vi 25 ansatte og 100 nye Buddyer trillet i løped av året ut på veiene.
2007: 192
2008: 300
Buddy er registrert som motorsykkel og er 244 cm lang. Buddy vant i retten og fikk derfor parkere gratis på kommunale plasser og på tvers. Dette var en viktig kamp for at det fremdeles skulle være storbyens mest praktiske kjøretøy.
Nytt design, bedre rekkevidde og kjøreegenskaper.
Etter dette tok Petter kontakt med den kjente norske designeren Bård Eker og hans firma Eker Design. De videredesignet prototypen og utarbeidet en rekke forskjellige varianter, fra pickup til varebil og ”snowmobil”. Men så langt ble det med den ene kjørbare protypen
Bare et fåtall Buddy M9 ble produsert det siste året på Økern i Oslo. Det viste seg å ikke være lett å finne nye lokaler for utsalg og bilproduksjon. Bilene ble satt på vent og vi flyttet butikken 300 meter ned i veien. Da var det godt over 1.100 fargeglade Buddyer på norske veier.
Ylvisbrødrene monterte et toghorn på en liten Buddy. Videoen gikk viralt. «Stort horn på liten bil»
Youtube video 01Youtube video 02Vi så at etterspørselen etter elektriske sykler var en helt annen enn på 90-tallet, vi ønsket derfor å satse videre på elsykkel under egen merkevare. Det ble da naturlig å kalle sykkelen «Buddy Bike».
Sammen med Eker design begynte vi å leke med tanken om å utvikle en elsykkel fra grunnen av. Vi fikk Eker Design til å tegne noen forslag.
10 spente Buddy’s og 6 Buddy Bike’s tok Norwegian sin Dreamliner mot Toronto i Canada. Under innspilling av storfilmen «Downsizing» skulle de menge seg med kjendiser som Matt Damon, Kristen Wiig, Alec Baldvin og Neil Patrick Harris.
Buddy sin elsykkel med bakhjulsmotor kommer godt ut i tester tre år på rad. Dette gjør at etterspørselen etter Elsykkelen fra Buddy Bike øker.
Nok en gang skal Robert Mohr rundt jorden på elektrisk mobilitet. Denne gangen på to hjul. Jorden rundt på Buddy Bike M2. I løpet av 3,5 måneder tilbakela han hele 14.106 km og passerte Norge, Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Kina, USA, England, Belgia og Tyskland. Dette var nok til å sette verdensrekorden «lengste reise på en elektrisk sykkel».
(Kamzy Gunaratnam, Henrik Reimers, Maiken Skram og Jan Christian Sundt)
Eker designer til sammen fem ulike elsykkelmodeller for oss og en sykkelvogn. Vi begynner for alvor å tenke på å realisere våre drømmer.
Vi produserer prototyper og tester Buddy Bike X1. Jan Petter Skram og Armin Schultze arbeider tett med eker design for å utvikle x-serien. Målet var å lage en mer bærekraftig high end elsykkel. Elsykkelen skulle kreve lite vedlikehold og har komponenter med lang levetid.
Buddy Bike D1 kommer på markedet og gjør det veldig bra i tek.no sin samletest to år på rad. Dette blir fort en bestselger.
Stor interesse for Buddy Bike i Tyskland. Under Eurobike stod sykkelen utstilt på Sachs, V-frames og reTyre sin stand.
Rammen får stor oppmerksomhet i nasjonalt og internasjonalt. Vi får forespørsler fra flere som ønsker å forhandlere X1. Blant annet franske Matra blir forhandler av X1 i Frankrike.
16. Mars 2023 blir siste test av Buddy Bike X1 utført. Den blir godkjent og 250 stk. Settes sammen i Tyskland.
De første 250 X1 kommer i butikk. Noen kunder har ventet i flere år for å være blant de første som mottar Buddy Bike X1.
I samarbeid med Ekerdesign og Polysport får vi realisert drømmen om å utvikle en flerbruks-sykkelvogn I Europa med fokus på sikkerhet.
Eventyret startet tidlig på 90-tallet. Jan Petter Skram, Viggo Vargum, Henning Sjølie og Harald Otto Nilssen drev Kollega Bil AS (derav firmanavnet) som importerte og hadde agentur på den danske el-bilen KEWET. Elbilen hadde to seter foran og bagasjerommet hadde akkurat plass til to danske kasser med øl.
Fra ventre: Viggo Vargum, Harald Otto Nilssen og Jan Petter Skram. (Og Maxi, en Flat Coated Retriever)
20 eksemplarer av KEWET solgt i Norge fra 1990-1992
Kollega bil bestemmer seg for å satse langsiktig på elbil. I år har de som mål å selge ytterligere 20 Kewet i Norge.
Geografen Robert Mohr var den første i verden til å kjøre elbil jorden rundt. Han kjørte jorden rundt i en KEWET, dette tok han åtte mnd. Riktignok ikke på en lading og med båt over havene.
Med motor som drar bakhjulet rundt og batteri plassert i sideveske. Kollega Bil fikk høre at dette kun var for late mennesker og ikke var fremtiden. Med tiden har det vist seg at dette var feil, vi var bare litt forut vår tid.
Kollega bil ville ikke gi opp elsykkeldrømmen helt enda og utviklet flere modeller med ulike fraktmuligheter. Samme løsning med sideveske for batteri og motor som dro bakhjulet rundt.
Elektrisk billøp på Aker Brygge «The scandinavian electric car rally 1995»
Kollega Bil AS kjøpte rettighetene og produksjonen av KEWET fra Danmark. Elbilen ble døpt Buddy. Den lille bilfabrikken lå rett ved Akerselva i en liten avstikker til Marcus Thranes Gate 2A i Oslo. Det naboskapet skulle vi bli nærmere kjent med.
Mange av de første delene ble hentet med elbilene via danskebåten til Oslo.
Kewet Citi Van som ble utviklet med tanke på postdistribusjon. (Jan Petter Skram)
Engasjementet for miljø var stort og Kollega bil AS startet tidlig. Og var nummer 9 i Oslo til å bli miljøfyrtårnsertifisert.
Stadige oversvømmelser fra Akerselva gjorde at den lille bilfabrikken ble flyttet til Sandakerveien rett ved Storo Storsenter.
Hans Håvard Kvisle var kunde og kjørte rundt i en liten KEWET. Han hadde tidligere vært leder for en annen miljøbedrift og takket ja til å bli daglig leder hos Buddy med ansvar for produktutvikling. Hans var både energisk og kreativ og selskapet fikk en kraftig vekst i hans ledelse.
Første eksemplar av «Kewet Buddy» som Jo Espen Bjerk designet.
Vi testet ut en tidlig generasjon av Lithium batterier. Den siste medarbeideren som var til stede skulle slå av all lading på testbatteriene før han forlot lokalet. Det glemte han i første omgang, men kom på det da han var kommet hjem. Han reiste straks tilbake til fabrikken, men ble møtt av brannvesen og politi. Ødeleggelsen var nærmest total.
Her var det et ”kjempestort” fabrikklokale. En enorm kontrast til vår lille Buddy hvis den ble plassert midt i lokalet. Ute i fabrikklokalet kunne det legges opp til en langt mer industriell produksjon enn tidligere. Rammene ble lastet inn nord i hallen og satt på små vogner eller traller. Deretter ble disse flyttet fremover og så fulgte montering av motor, ledningssett, karosseri og interiør. Til slutt kom en ferdig og stolt Buddy ut i den andre enden.
Espen Bjerk tegnet en rundere og mer moderne utgave av den lille elbilen. I 2006 trillet den ut fra lokalene på Økern og fikk navnet Buddy Classic. I 2006 var vi 25 ansatte og 100 nye Buddyer trillet i løped av året ut på veiene.
2007: 192
2008: 300
Buddy er registrert som motorsykkel og er 244 cm lang. Buddy vant i retten og fikk derfor parkere gratis på kommunale plasser og på tvers. Dette var en viktig kamp for at det fremdeles skulle være storbyens mest praktiske kjøretøy.
Nytt design, bedre rekkevidde og kjøreegenskaper.
Første prototype av Buddy Flexi Van.
Etter dette tok Petter kontakt med den kjente norske designeren Bård Eker og hans firma Eker Design. De videredesignet prototypen og utarbeidet en rekke forskjellige varianter, fra pickup til varebil og ”snowmobil”. Men så langt ble det med den ene kjørbare protypen
Bare et fåtall Buddy M9 ble produsert det siste året på Økern i Oslo. Det viste seg å ikke være lett å finne nye lokaler for utsalg og bilproduksjon. Bilene ble satt på vent og vi flyttet butikken 300 meter ned i veien. Da var det godt over 1.100 fargeglade Buddyer på norske veier.
Buddy Bike
Vi så at etterspørselen etter elektriske sykler var en helt annen enn på 90-tallet, vi ønsket derfor å satse videre på elsykkel under egen merkevare. Det ble da naturlig å kalle sykkelen «Buddy Bike».
2016 Designe vår egen elsykkel
Sammen med Eker design begynte vi å leke med tanken om å utvikle en elsykkel fra grunnen av. Vi fikk Eker Design til å tegne noen forslag.
10 spente Buddy’s og 6 Buddy Bike’s tok Norwegian sin Dreamliner mot Toronto i Canada. Under innspilling av storfilmen «Downsizing» skulle de menge seg med kjendiser som Matt Damon, Kristen Wiig, Alec Baldvin og Neil Patrick Harris.
Buddy sin elsykkel med bakhjulsmotor kommer godt ut i tester tre år på rad. Dette gjør at etterspørselen etter Elsykkelen fra Buddy Bike øker.
Nok en gang skal Robert Mohr rundt jorden på elektrisk mobilitet. Denne gangen på to hjul. Jorden rundt på Buddy Bike M2. I løpet av 3,5 måneder tilbakela han hele 14.106 km og passerte Norge, Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Kina, USA, England, Belgia og Tyskland. Dette var nok til å sette verdensrekorden «lengste reise på en elektrisk sykkel».
Buddy Electric blir miljøfyrtårn.
Eker designer til sammen fem ulike elsykkelmodeller for oss og en sykkelvogn. Vi begynner for alvor å tenke på å realisere våre drømmer.
Vi produserer prototyper og tester Buddy Bike X1. Jan Petter Skram og Armin Schultze arbeider tett med eker design for å utvikle x-serien. Målet var å lage en mer bærekraftig high end elsykkel. Elsykkelen skulle kreve lite vedlikehold og har komponenter med lang levetid.
Buddy Bike D1 kommer på markedet og gjør det veldig bra i tek.no sin samletest to år på rad. Dette blir fort en bestselger.
Stor interesse for Buddy Bike i Tyskland. Under Eurobike stod sykkelen utstilt på Sachs, V-frames og reTyre sin stand.
Rammen får stor oppmerksomhet i nasjonalt og internasjonalt. Vi får forespørsler fra flere som ønsker å forhandlere X1. Blant annet franske Matra blir forhandler av X1 i Frankrike.
16. Mars 2023 blir siste test av Buddy Bike X1 utført. Den blir godkjent og 250 stk. Settes sammen i Tyskland.
De første 250 X1 kommer i butikk. Noen kunder har ventet i flere år for å være blant de første som mottar Buddy Bike X1.