Vi ønsker å utgjøre en forskjell, påvirke og sette krav
Ikke en del av statistikken
90% av alle sykler produseres i Asia og fraktes ut til resten av verden. Frakteskipene slipper ut mye CO2, i tillegg havner over 1000 containere årlig i havet. De siste årene har vareimporten til Norge økt. I 2022 var Kina det landet Norge importerte flest varer fra. Denne statistikken ønsker ikke Buddy Electric å være en del av. Vi er alltid på utkikk etter måter å redusere miljøutslipp på.
Transparent
Vårt arbeid med å få produksjonen nærmere og benytte oss av komponenter fra Europa gjør at vi får en bedre oversikt over våre underleverandører. Vi arbeider kontinuerlig med å bli mer transparente. Buddy arbeider med en offentlig liste over sine underleverandører.
Sirkulært
90% av alle karbonrammer transporteres tilbake til Asia og kastes. Karbon er ikke resirkulerbart og kan derfor ikke gjenbrukes. Våre karbonrammer er laget av karbonkompositt og er 100% resirkulerbare. Rammene resirkuleres i Tyskland.
Buddy Electric er først i verden med å tilby retur-pant på sykkelrammer.
Bærekraftig
Rammene til Buddy X1 er i karbonkompositt, laget av restmaterialer fra bilindustrien. Rammene sprøytestøpes på 90 sekunder, teknologien krever ca. 50% mindre CO2 utslipp enn produksjon av tradisjonelle aluminiumsrammer.
Reparasjon
Vi har delelager både til eldre og nyere modeller av Buddy Bike. Våre mekanikere er kurset opp i reparasjon fremfor bruk og kast. Buddy Electric samarbeider med Battkomp AS i Oslo for reparasjon av eldre batterier. Batterier som ikke kan repareres leverer vi inn til godkjent returordning (Batteriretur AS).}
Fleksibilitet
Motorer til elsykkel er i rask utvikling, flere opplever derfor at de ikke får tak i deler til sine gamle elsykler. Vi utvikler et motoradapter til X1 som gjør det mulig med flere motoralternativer. Dette gjør rammen fleksibel, slik at den kan tilpasses fremtidige motordesign.
Kvalitet
Produkter som varer lenger, er bedre for miljøet. Vi er opptatt av å utvikle elsykler med lang levetid på komponenter. Mange elsyklister bruker også elsykkelen sin til helårs-pendling. Salting og sterke elmotorer fører til at kjede, kassett og frontdrev blir raskere utslitt. Vi tror at fremtiden er færre komponenter, lukkede systemer og reimdrift som øker levetiden og reduserer vedlikeholdsbehovet.
Ikke en del av statistikken
90% av alle sykler produseres i Asia og fraktes ut til resten av verden. Frakteskipene slipper ut mye CO2, i tillegg havner over 1000 containere årlig i havet. De siste årene har vareimporten til Norge økt. I 2022 var Kina det landet Norge importerte flest varer fra. Denne statistikken ønsker ikke Buddy Electric å være en del av. Vi er alltid på utkikk etter måter å redusere miljøutslipp på.
Transparent
Vårt arbeid med å få produksjonen nærmere og benytte oss av komponenter fra Europa gjør at vi får en bedre oversikt over våre underleverandører. Vi arbeider kontinuerlig med å bli mer transparente. Buddy arbeider med en offentlig liste over sine underleverandører.
Sirkulært
90% av alle karbonrammer transporteres tilbake til Asia og kastes. Karbon er ikke resirkulerbart og kan derfor ikke gjenbrukes. Våre karbonrammer er laget av karbonkompositt og er 100% resirkulerbare. Rammene resirkuleres i Tyskland.
Buddy Electric er først i verden med å tilby retur-pant på sykkelrammer.
Bærekraftig
Rammene til Buddy X1 er i karbonkompositt, laget av restmaterialer fra bilindustrien. Rammene sprøytestøpes på 90 sekunder, teknologien krever ca. 50% mindre CO2 utslipp enn produksjon av tradisjonelle aluminiumsrammer.
Reparasjon
Vi har delelager både til eldre og nyere modeller av Buddy Bike. Våre mekanikere er kurset opp i reparasjon fremfor bruk og kast. Buddy Electric samarbeider med Battkomp AS i Oslo for reparasjon av eldre batterier. Batterier som ikke kan repareres leverer vi inn til godkjent returordning (Batteriretur AS).}
Fleksibilitet
Motorer til elsykkel er i rask utvikling, flere opplever derfor at de ikke får tak i deler til sine gamle elsykler. Vi utvikler et motoradapter til X1 som gjør det mulig med flere motoralternativer. Dette gjør rammen fleksibel, slik at den kan tilpasses fremtidige motordesign.
Kvalitet
Produkter som varer lenger, er bedre for miljøet. Vi er opptatt av å utvikle elsykler med lang levetid på komponenter. Mange elsyklister bruker også elsykkelen sin til helårs-pendling. Salting og sterke elmotorer fører til at kjede, kassett og frontdrev blir raskere utslitt. Vi tror at fremtiden er færre komponenter, lukkede systemer og reimdrift som øker levetiden og reduserer vedlikeholdsbehovet.
Et unikt, bærekraftig uttrykk
Norge har strenge krav til innhold av løsemidler i lakk. Flere ingredienser kan være skadelig for miljøet. X1 kan man få bestilt helt uten lakk, karbonkompositten gir rammen et unikt uttrykk.
Les mer om X1Europeisk produksjon
Vi har satt som mål at hele produksjonen skal være i Europa, og er allerede på vei. De fleste sykkelkomponenter blir produsert i Asia, og utvalget av europeiske komponenter er derfor begrenset. Buddy-teamet tester fortløpende ut nye sykkelkomponenter som produseres i Europa.
Tyskland
Tyske V-frames har patent på sprøytestøpsteknologien (Water Injection technology) som vi bruker til Buddy X1. Dette er verdens mest effektive og miljøvennlige rammeproduksjon. Fabrikken er drevet av solenergi, og V-frames arbeider kontinuerlig for å oppnå målet om en helt klimanøytral rammeproduksjon.
Norge
Buddy sine elsykler er designet og utviklet i Norge. Tidligere hadde vi produksjon av elbilen Buddy i Oslo. Nå har vi lagt til rette for en mindre produksjon av elsykler, med en årlig kapasitet på opptil 500 elsykler i Norge.
Reparasjon
Vi har delelager både til eldre og nyere modeller av Buddy Bike. Våre mekanikere er kurset opp i reparasjon fremfor bruk og kast.
Fleksibilitet
Motorer til elsykkel er i rask utvikling, flere opplever derfor at de ikke får tak i deler til sine gamle elsykler. Vi utvikler et motoradapter til X1 som gjør det mulig med flere motoralternativer. Dette gjør rammen fleksibel, slik at den kan tilpasses fremtidige motordesign.
Kvalitet
Produkter som varer lenger, er bedre for miljøet. Vi er opptatt av å utvikle elsykler med lang levetid på komponenter. Mange elsyklister bruker også elsykkelen sin til helårs-pendling. Salting og sterke elmotorer fører til at kjede, kassett og frontdrev blir raskere utslitt. Vi tror at fremtiden er færre komponenter, lukkede systemer og reimdrift som øker levetiden og reduserer vedlikeholdsbehovet.