90% av alle sykler produseres i Asia og fraktes ut til resten av verden. Frakteskipene slipper ut mye CO2, i tillegg havner over 1000 containere årlig i havet.
De siste årene har vareimporten til Norge økt. I 2022 var Kina det landet Norge importerte flest varer fra.
Denne statistikken ønsker ikke Buddy Electric å være en del av. Vi er alltid på utkikk etter måter å redusere miljøutslipp på.
Åpenhet og en transparent produksjon er viktig for Buddy. Vårt arbeid med å få produksjonen nærmere og benytte oss av komponenter fra Europa gjør at vi får en bedre oversikt over våre underleverandører. Vi arbeider kontinuerlig med å bli mer transparente. Buddy arbeider med en offentlig liste over sine underleverandører.
90% av alle karbonrammer transporteres tilbake til Asia og kastes. Karbon er ikke resirkulerbart og kan derfor ikke gjenbrukes. Våre karbonrammer er laget av karbonkompositt og er 100% resirkulerbare. Rammene resirkuleres i Tyskland. Buddy Electric er også først i verden med å tilby retur-pant på sykkelrammer.
Rammene til Buddy X1 er i karbonkompositt, laget av restmaterialer fra bilindustrien. Rammene sprøytestøpes på 90 sekunder, teknologien krever ca. 50% mindre CO2 utslipp enn produksjon av tradisjonelle aluminiumsrammer.
Vi har delelager både til eldre og nyere modeller av Buddy Bike. Våre mekanikere er kurset opp i reparasjon fremfor bruk og kast. Buddy Electric samarbeider med Battkomp AS i Oslo for reparasjon av eldre batterier. Batterier som ikke kan repareres leverer vi inn til godkjent returordning (Batteriretur AS).}
Motorer til elsykkel er i rask utvikling, flere opplever derfor at de ikke får tak i deler til sine gamle elsykler. Vi utvikler et motoradapter til X1 som gjør det mulig med flere motoralternativer. Dette gjør rammen fleksibel, slik at den kan tilpasses fremtidige motordesign.
Produkter som varer lenger, er bedre for miljøet. Vi er opptatt av å utvikle elsykler med lang levetid på komponenter. Mange elsyklister bruker også elsykkelen sin til helårs-pendling. Salting og sterke elmotorer fører til at kjede, kassett og frontdrev blir raskere utslitt. Vi tror at fremtiden er færre komponenter, lukkede systemer og reimdrift som øker levetiden og reduserer vedlikeholdsbehovet.